Освітня технологія
сучасності – перевернуте
навчання
Протягом останнього часу класно-урочна система була найбільш
ефективною у ході передачі знань, умінь і навичок. Зміни, що відбуваються
сьогодні в суспільному житті, вимагають розвитку нових педагогічних технологій,
що орієнтуються на індивідуальний розвиток особистості, навичок самостійного
навчання, формування вміння чітко вирішувати поставлені завдання. Такий підхід
спонукає до впровадження в освітній процес альтернативних форм і способів
освітньої діяльності. Серед них є технологія «переверненого» навчання.
Впровадження вказаної технології в навчальний процес досліджували
Д. Бергман, О Єльникова, М. Курвітс, Е. Попов, А. Самс
та інші .
«Перевернене
навчання» – це форма активного навчання, яка дозволяє «перевернути» звичний
процес навчання таким чином: домашнім завданням для учнів є перегляд
відповідних відеофрагментів із навчальним матеріалом наступного уроку, учні
самостійно опановують теоретичний матеріал, а в класі час використаний на виконання
практичних завдань.
«Перевернений клас» – це така педагогічна модель, в якій
типова подача лекцій та організація домашніх завдань міняються місцями. Учні
дивляться вдома короткі відеолекції, а у класі виконують вправи, створюють
проекти, обговорюють проблемні питання, дискутують. Відеолекції розглядають як
ключовий компонент в «переверненому» підході, їх готує вчитель і розміщує в
Інтернеті .
«Перевернений» урок – це урок, який інвертує традиційні
методи викладання: подача матеріалу проходить за межами школи, а домашня робота
перенесена на урок. Це не просто зміна навчальної послідовності. Такий урок
передбачає зміну власних педагогічних прийомів.
Авторами технології «переверненого навчання» вважають
вчителів хімії Аарона Самса і Джонатана Бергманна (США). У
2008 році вони стали записувати відеоролики зі своїми лекціями та
пропонувати їх на домашнє опрацювання учням. У власних книгах «Перевернуте
навчання або як достукатися до кожного учня на уроці» розповідають про
особливості технології та її можливості .
Порівняймо традиційний та «перевернений» підходи до
навчання.
Традиційний
та «перевернений» підходи до навчання
Традиційний
підхід
|
«Перевернений»
підхід
|
|
Учень
|
Пасивність. Робота за схемою
«послухай-запам’ятай-озвуч».
|
Відповідальність за власне
навчання. Взаємодія з усіма учасниками начального процесу. Осмислене
навчання.
|
ІКТ
|
Використання технологій та
веб-інструментів у навчанні.
|
Зміна методів та форм роботи
засобами ІКТ.
|
Вчитель
|
Передача знань, утримання
дисципліни і порядку, контроль знань.
|
Конструювання навчальної ситуації.
Формування в учнів відповідальності за навчання.
|
Методи
|
Пасивні методи подачі навчального
матеріалу: від учителя до учня.
|
Активні й інтерактивні методи
навчання. Особистісно орієнтований підхід.
|
Структура
навчального заняття
|
Подача теоретичного матеріалу від
учителя. Недостатньо часу на закріплення знань.
|
Удома ознайомлення з теоретичним
матеріалом, в аудиторії вирішення та обговорення теми.
|
Роль
учителя
|
Передає готові знання.
|
Супроводжує навчання, проектує
навчальну ситуацію.
|
Демонструє, розміщує, публікує,
розробляє.
|
Демонструє, розміщує, публікує,
розробляє.
|
|
Супроводжує навчання, проектує
навчальну ситуацію.
|
Передає готові знання.
|
|
Передає готові знання.
|
Передає готові знання.
|
|
Роль
учня
|
Передає готові знання.
|
Передає готові знання.
|
Демонструє, розміщує, публікує,
розробляє.
|
Демонструє, розміщує, публікує,
розробляє.
|
|
Супроводжує навчання, проектує навчальну
ситуацію.
|
Супроводжує навчання, проектує
навчальну ситуацію.
|
Єдиної моделі «переверненого» навчання не існує. Термін
широко використовується для опису структури практично будь-яких занять, які
ґрунтуються на перегляді попередньо записаних занять із наступним їх вирішенням
чи обговоренням .
У контексті
«переверненого навчання» виникає запитання: як зацікавити дітей вивчати
матеріал на випередження в домашньому опрацюванні, коли і звичайні домашні
завдання учні виконують не завжди якісно. Мабуть,
єдиний спосіб вирішення зазначеної проблеми полягає в тому, щоб матеріали, які
використовуються в зазначеній технології були цікавими та насиченими.
А Ви готові до
запровадження нової технології?
Немає коментарів:
Дописати коментар