понеділок, 14 вересня 2020 р.


МІСІЯ КЛАСНОГО КЕРІВНИКА                                      В АДАПТАЦІЇ  П'ЯТИКЛАСНИКІВ 

     Питання адаптації – одне з найважливіших питань у роботі класних керівників , які працюють з учнями 5 класу. Дуже часто воно недооцінюється всіма членами освітнього процесу. Для п’ятиклас-ників багато нових вчителів, батьки не можуть змиритися з тим, що знизились бали, а окремі вчителі ідуть на урок до учнів 5 класу з небажанням враховувати особливості адаптації цього віку…

     Учні 5 класу тримають у памяті  уроки з початкових класів, де переважала гра. Гра має бути присутня і у 5 класі і на уроках і в позаурочний час.

    Пропоную декілька ігор для адаптації п’ятикласників.

 Вправа "Вгору по веселці"

"Гора знань." На дошці або в середині кола закріплюється малюнок "Шкільний шлях" (зображення гори: лівий схил зображений у вигляді крутого підйому. Це 1-4-й класи. Вони можуть бути зображені уступами, кожен з яких необхідно підписати на малюнку. Далі зображено ділянку шляху в районі вершини. Він більш пологий, майже плато: 5-6-й класи - невеликий підйом, 7-й клас – ледь помітна вершина, 8-9-й класи - початок полого спуску, 10-й і 11 -й класи – правий схил гори, спуск (відстані між классами повинні бути однаковими, їх необхідно позначити прапорцями або стрілками). Учасникам потрібно на цій лінії знайти своє нинішнє місце на "Шкільному шляху».

Пропонуємо їм пофантазувати, що вони мандрівники, за плечима яких важкий підйом. Подолавши найважчу частину свого шляху, вони майже досягли його середини і вирішили зробити привал. Подорожні на відпочинку згадують пройдений шлях і обмірковують майбутню дорогу.

-         Що запам'яталося, які зустрічалися труднощі?

-         Що допомогло їх подолати? (Можна запропонувати продовжити фразу: "У початковій школі мені найбільше запам'яталося ..."), висловлюються усі по колу, передаючи один одному  м'яч. 

Відзначивши найбільш цікаві вислови,  звертаємо увагу на те, що всі учасники мають досить великий шкільний досвід, тому подальший шлях повинен бути легше.

-          Яким він буде? Знову всі висловлюються по колу: "У п'ятому класі мені хотілося  б ..." (у висловлюваннях підкреслюються оптимістичні очікування).

      о нового з'явилося в шкільному житті в зв'язку з переходом в 5-й клас?  - Все нове, щоз'явилося в 5-му класі, - це цікаво або важко?

 Після висловлювань учні підводяться до думки, що й важко, і цікаво, при цьому в кожного п'ятикласника вже є достатній досвід для подолання труднощів (ви – досвідчені мандрівники, які подолали майже половину дороги).

Основна частина. Звертаємо увагу учасників на відрізок "Шкільної колії" з 5-го по 9-ий і повідомляє, що це найважливий відрізок шляху, який і називається «Основна ланка школи». Що значить основна ланка, пояснюють бажаючі, передаю чим'яч один одному (підкресліть, що основне - це головне, те, від чого залежить все інше). Повідомляємо, що всі учасники приступили до подолання основної частини свого шкільного шляху, і пропонуємо подумати, як поводяться при цьому досвідчені мандрівники. Висловлюються всі бажаючі (перевіряють, чи все взяли з собою, чи надійні поруч товариші, чим можуть допомогти  іншим). За аналогією пропонується сказати, який багаж взяли з собою п'ятикласники – висловлюються всі бажаючі (знання, досвід шкільного життя і т. п.). У чому надійність однокласників?

Вправа "Комплімент"

Учасники, сидячи в колі, по черзі беруть у руки м'яч, інші повинні назвати найбільш привабливі риси того учасника, у якого в руках в даний момент знаходиться м'яч, (провідний підкреслює найбільш вдалі висловлювання учасників).

Вправа"Створи свою планету"

 (Учасники об`єднуються на мікрогрупи, їм дається лист ватману і гуаш).
Вам необхідно
намалювати "Планету" на якій вихотіли  б жити зі своїми однокласниками, придумати назву свого малюнка. Роботи учні викладаються на підлозі в центрі кола. Далі необхідно презентувати свою роботу іншим группам учасників.
Після
обговорення кожної "Планети" учасники відповідають на питання, що їм подобається в кожній з робіт (висловлення по колу). Ведучий підводитьучнів до необхідності об'єднання найбільш вподобаних частин малюнків в одну загальну планету їх класу, на якій буде комфортно себе почувати кожний з учасників. Отриманій "Планеті" дається назва.

Вправа «Продовж фразу»

Обладнання: малюнок сходинок з цифрами (1-11)

Інструкція: На дошці малюнок 11 сходинок . Одна сходинка -  це один рік вашого навчання в школі. В школи ви навчаєтесь вже 5-й рік. Ви закінчили початкову школу, де в минулому році ви були найстарші учні та перешли в старшу школу, де ви найменші учні. Продовжте фразу: «У початковій школі мені найбільше запам’яталося…»,  «В п’ятому класі мені хотілося б …» Усі по колу проговорюють ці фрази  та передають один одному м’ячик.

Вправа « Квітка толерантності»

Обладнання: різнокольорові пелюстки, серединка квітки, скотч.

(розподіл учнів на 3 групи по кольорам пелюстків для квітів)

Діти, у мене є квітка, але допоможіть мені зробити ії  красивою, їй потрібні пелюстки, і не прості, а з рисами толерантності.

(діти роблять надписи на пелюстках и прикріплюють їх до квітки)

 Вправа « Відчуй дружню підтримку»

Станьте усі у коло, опустіть руки, між вами повинна бути відстань у крок, а тепер станьмо всі на одну ногу і стоїмо так, намагаючись втримати рівновагу. Добре, важко було так стояти? А тепер беремо за плечі сусідів, обіймаємося і також стоїмо на одній нозі.

-         Скажіть коли було легше стояти на одній ніжці, в першому чи другому випадку?

-         Що цим можна сказати? Так, правильно,  про підтримку з боку оточуючих. Завдяки якій ми можемо витримати будь - які негаразди та проблеми.


Презентація ТУТ

 https://drive.google.com/file/d/1M8lpvSlXlW50E3vjhaRN3V0FWOya4LuH/view?usp=sharing 

Немає коментарів:

Дописати коментар