Нові теми



Урок№1
Астрід  Анна Емілія  Ліндґрен  «Міо,  мій  Міо».  Основні  відомості  про
життя  і  творчість  письменниці,  популярність  її  творів  у  різних  країнах.
Моральні цінності у творчості А. Ліндгрен.
Мета: ознайомити учнів з основними фактами життєвого і  творчого шляху Астрід Лінгрен, визначити, які моральні цінності висвітлено у творах письменниці; розвивати навички виразного читання, усного мовлення, аналізу художнього твору; виховувати цікавість до читання сучасної літератури, пошану до загальнолюдських цінностей.
Обладнання: портрет Астрід Ліндгрен, добірка творів, ілюстрації до них, фрагменти відеофільму «Світ Астрід Ліндгрен», музичний фрагмент композиції П. Чайковського «Танець феї Драже».
Книга для дітей повинна розвивати віру в здатність
робити  чудеса, у саме існування чудес.
А. Ліндгрен

Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності
1. Перевірка готовності класу до уроку, психологічне налаштування до роботи.
        Прослуховування музичної композиції П. Чайковського «Танець феї Драже»
Що ви відчували, слухаючи цю композицію?
Який настрій викликає у вас ця музика?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Вступне  слово  вчителя. 
І сьогодні на уроці нас теж чекає казковий час, ми познайомимося з письменницею, яка розфарбувала трагічне XX століття у веселкові кольори. Вона силою своїх мрій і фантазії створила світлу і радісну країну дитинства. Саме у цій країні ми знову зануримося у дитячі спогади, познайомимося з новими героями і навіть завітаємо до письменниці у гості.
Отож, помандруємо у далеку і прекрасну країну Швецію, помилуємося її краєвидами та навідаємося до відомої казкарки Астрід Ліндгрен, яка і до сьогодні – одна з найпопулярніших письменниць у світовій дитячій літературі.
2. Бесіда
Щоб подорожувати, вам слід придбати квитки. А щоб їх купити, слід відповісти на декілька запитань.
Пригадаймо, що вам відомо про Астрід Ліндгрен?
Які твори письменниці вам відомі? Чи знайомі вам герої її творів?
Чи бачили ви екранізації її творів, мультфільми?
Щоб ви хотіли дізнатися про письменницю на сьогоднішньому уроці?
III. Мотивація навчальної діяльності.
1. Робота з епіграфом уроку
Чи вірите ви в чудеса?
Чи траплялися вони у вашому житті?
А як ви гадаєте, чи можна творити чудеса своїми руками?
А чи пам’ятаєте ви художні твори, у яких йдеться про дивовижні події?
Чому, на думку письменниці, книга для дітей повинна розвивати віру у чудеса? У здатність їх робити?
 2. Слово вчителя
Отож, кожен з вас отримав квиток, який дає  можливість здійснити подорож у просторі та часі і завітати у справді чудесне місце – у Музей казок Астрід Ліндгрен, на батьківщину письменниці у Стокгольм, у Швецію.
        Наш потяг уже зачекався, тому бажаю усім цікавої мандрівки.
IV. Сприйняття нового матеріалу
        1. Подорож на батьківщину Астрід Ліндгрен.
Швеція – держава в Північній Європі на Скандинавському півострові. Межує з Норвегією та Фінляндією, також з'єднана з Данією. Займаючи територію у 450 295 км², Швеція є третьою за площею країною Європейського Союзу. Сучасна назва Швеції буквально означає «Королівство Шведів».
Прапор – зображення синього полотнища з жовтим хрестом.
Герб – Великий і Малий. Малий Герб, який використовують частіше, є синім щитом з трьома золотими коронами, дві вгорі, одна внизу. Великий Герб — це герб монарха, який використовують в особливих випадках.
Станція № 1 Дівчинка з Віммербю (Дитинство)
Провідник № 1
Доброго дня, дорогі пасажири! Раді вітати вас на нашій землі. Запрошуємо у музей відомої шведської письменниці Астрід Ліндгрен.
14 листопада 1907 року невеличкому містечку Віммербю провінції Смоланд (Швеція), у фермерській родині народилася Астрід  Ерікссон. Вона була другою дитиною у сімї Самуеля Ерікссона  і  його  дружини  Ганни.  У Астрід було дві се стри – Стіна й Інгегерд та старший брат Гуннар. Письменниця згадувала своє дитинство як один із найщасливіших моментів у житті, де було багато пригод, розваг та ігор, які й послужили згодом джерелом для творчості та натхнення. Батьки навчили дітей піклуватися один про одного, завжди допомагати. Закінчивши школу, у віці 16 років, Астрід почала працювати журналістом у місцевій газеті «Wimmerby Tidningen».
Станція № 2 Вигадниця Астрід (Творчість)
Провідник № 2
Астрід завжди виділялася веселою вдачею, фантазією та майстерністю жартувати. Саме ці риси, на думку самої письменниці, вона успадкувала від батька. Історії та жарти, які вона чула від друзів та рідних лягли потім в основу її власних творів. Одного разу вона записала повість, яку розповідала доньці, коли та була хвора. Через три роки цю ж повість подала до одного із шведських видавництв, де її відхилили. Правда, через рік те саме видавництво оголосило конкурс, і Астрід подала той же рукопис. Цього разу його не тільки не відхилили, а й присудили першу премію. Це була «Пеппі Довгапанчоха». Книжка мала шалений успіх. Понад сорок повістей створила за своє життя Астрід і стільки ж так званих «книжок-малюнків» (де тексту менше, ніж ілюстрацій).
Станція № 3 Жінка століття (Громадська діяльність)
Провідник № 3
Астрід Ліндгрен – не просто письменниця, а й знана у суспільстві людина. Вона часто виступала по радіо й телебаченню, вела різноманітні вікторини й розмовні програми. Також завоювала прихильність публіки виступами на захист природи та тварин, проти дитячого насилля. «Тільки не насильство» – так вона назвала свою промову на врученні їй у 1978 року Премії миру німецької книготоргівлі. Письменниця відштовхувалася від власного досвіду і її протест був викликаний глибокими переживаннями.
Станція № 4 Андерсен наших днів (Нагороди та відзнаки)
Провідник № 4
        Шведську письменницю у 1958 році нагородили медаллю  Ганса Крістіана Андерсена,  яку  називають  Нобелівською  премією  в  дитячій  літературі. А також медаллю  Карен  Бліксен,  засновану  Данською  академією, російською  медаллю  імені  Льва  Толстого, чилійською премією Габріели  Містраль  і  шведською  премією  Сельми  Лагерлеф.  У  1969  році письменниця  отримала  Шведську  державну  премію  з  літератури.  Благодійницька робота відзначена Премією миру німецької книготоргівлі за 1978  рік  і  медаллю  Альберта  Швейцера  за  1989  рік  (присуджується американським Інститутом покращення життя тварин). Астрід – лауреат Ордену усмішки. А у 2002  році  урядом  Швеції,  у  пам'ять  та  на  честь  видатної  дитячої письменниці, засновано премію імені Астрід Ліндгрен.
Станція № 5 Надзвичайна міс Ліндгрен  (Цікаві факти)
Провідник № 5
Коли «Вісник Віммербю» надрукував перший рукопис тринадцятирічної  Астрід до дівчинки відразу приклеїлося прізвисько «Сельма Лагерлеф  із  Віммербю» (Перша жінка-письменниця, відзначена у 1909 році Нобелівською премією з літератури).  Це її неабияк дратувало,  бо  вона  й на думці не мала ставати письменницею. В дитинстві дівчинку часто порівнювали з білкою, так прудко вона вміла лазити по деревах. Правда, у зрілому віці теж полюбляла це заняття. Астрід не уявляла свого життя без книжки, ніхто з однолітків не міг зрівнятися з нею у двох речах – фантазуванні й кількості прочитаних книг. Закінчила  школу  Астрід  із  чудовими  знаннями  шведської,  німецької  та англійської мов і влаштувалась у газету коректором. Інколи дописувала невеличкі репортажі. Любила  кіно,  джаз і  танцювала  народні танці в ансамблі «Смоландці», що їздив з виступами поза межами Віммербю. Мала і дивні звички: любила з сином лазити по деревах, бігати наввипередки із собаками, розмовляти зі старим конем, якого звали Калле.
Вчитель. Можливо, і ми візьмемо до уваги принципи життя шведської письменниці і навіть скористаємося ними. Ну як вам наша мандрівка? Пропоную пригадати
ü Де і коли народилася письменниця?
ü Як називався її перший твір?
ü Чим, крім письменницької діяльності, займалася Астрід?
ü Які нагороди отримала? Які мають цікаву назву?
ü Які дивні звички мала?
2. Вправа «Асоціативний кущ»
Містечко Віммербю, Швеція, родина фермера
Підведемо підсумок: що ви дізналися про Астрід Ліндгрен і які асоціації у вас викликає це прізвище.
Захисниця тварин, природи і дітей
Орден Усмішки, медаль Г,Х.Андерсена
Кіно, танці, джаз, лазити по деревах
Пеппі Довгапанчоха – перший надрукований твір
                                     


3. Валеохвилинка «Лабіринт»
Ми з вами здійснили тривалу і надзвичайно цікаву подорож.  Мабуть, ви трохи втомилися, пора відпочити. Дорогою нам трапився маленький потяг, якому необхідно дістатися депо. Візьміть ручки і проведіть «колію», якою він зможе доїхати до пункту призначення.
Вчитель. А наша мандрівка ще не завершилася. Нас чекає остання станція, мабуть, найбільш казкова і найцікавіша. Вирушаємо!
Станція № 6 Казковий світ Астрід Ліндгрен(Дитячий парк)
Провідник № 6
У 1981 році закінчилося будівництво парку для дітей «Казковий світ Астрід
Ліндгрен  сам  парк    це  містечко  в  мініатюрі,  де  можна  знайти  будиночок
Карлсона , віллу Пеппі Довгапанчоха. Є там вулиця зі звичайними будинками, які
дуже схожі на вулиці м. Віммербю.То ж завітаємо у це казкове містечко.
Ми маємо унікальну можливість проїхатися у казковому потязі, який пронесе нас через усе місто, де ми зможемо відвідати літературних героїв.
Перегляд відео фрагменту «Світ Астрід Ліндгрен»
        Увага! Мені повідомили, що казкові персонажі заховалися і відмовляються виходити. Щоб їх повернути, нам потрібно розгадати ребуси, та назвати їхні імена. Допоможіть мені.
4. Розгадування літературних ребусів.
 יי  пі  (Пеппі Довгапанчоха)
  יי  Л   (Карлсон)
Вчитель.
Чи знайомі вам ці герої? Пригадайте, у яких творах ви їх зустрічали?
Що ви знаєте про Пеппі? Чи хотіли ви б потоваришувати з такою дівчинкою, як Пеппі? Чому?
Чи ви знаєте, хто такий Карлсон? Які пригоди траплялися з цим героєм?
Про що завели б розмову, якби зустріли персонажів у реальному житті?
        І сьогодні ми познайомимося ще з одним героєм, якого звуть Буссе. Насправді він не просто дитина, а казковий принц. Він потрапить до Країни Далекої, знайде свого батька, а потім у ролі принца Міо вирушить визволяти королівство від злого лицаря Като. Отож, продовжуємо нашу мандрівку, вирушаємо у тур Країною Далекою із повістю «Міо, мій Міо».
5. Бесіда
à  Що вам найбільше сподобалося у казці «Міо, мій Міо»?
à  Розкажіть, яким було життя Бу Вільгельма Ульсона в Стокгольмі.
à  Як ставилися до нього тітка з дядьком? А однолітки?Хто був його другом?
à  Чому Буссе відчуває самотність?
à  Як він опинився в Країні Далекій? Ким виявився його батько?
à  Яким стало його життя у казковій країні?
Ви вже, мабуть, помітили, що у повісті «Міо, мій Міо» переплітаються фантастичні та реальні елементи. Для кращого розуміння твору, спробуймо визначити його жанр.
6. Словникова робота
¦        Пригадаймо, що таке повість?
¦        Оскільки у творі присутні і казкові елементи, то пригадаємо, що таке казка?
¦        Знайдіть ознаки казки та повісті у творі.
Так, у творі майстерно поєдналися казка та реальність. І тому ми з вами поговоримо сьогодні ще про один жанр – фентезі.
¦        Фентезі – літературний жанр фантастичної літератури, дія якого відбувається у вигаданому світі, де чудеса і вигадка нашого світу є реальністю. (Багато історій  цього  жанру  відбуваються  у  вигаданих  світах,  де  магія  є  звичною  справою)
8. Колективна робота «Дива Країни Далекої»
Джин, Міраміс – кінь, що вміє літати
Країна Далека і Країна Чужинецька
 
Хліб, що тамує голод, Ложка, що не залишалась порожня
Тато-король, Лицар Като, Золоте яблуко
Меч, що розтинає камінь, Невидимий плащ
Колодязь, що шепоче казки, Зачаровані птахи



7. Робота з текстом.
à  Про що дізнається Міо від мешканців Країни?
à  Куди і з ким вирушив Міо?
à  Розкажіть, якою постає Країна Чужинецька. Знайдіть і зачитайте цитати з твору.
à  Порівняйте її з Країною Далекою. Зачитайте, якою нам подає її автор.
à  Які пригоди трапилися з хлопчиком в Країні Чужинецькій?
à  Які символи використовує авторка в тексті?
à  Що символізує колодязь, Мертвий ліс, Мертве озеро?
V. Закріплення знань, умінь, навичок.
        1. Літературна гра «Загублені слова»
×       Астрід Ліндгрен народилася у невеличкому містечку … (Віммербю)
×       ЇЇ перша повість про пригоди дівчинки називалася … (Пеппі Довгапанчоха)
×       Казкова повість про пригоди хлопчика у чарівній країні називається … (Міо, мій Міо)
×       «Стокгольмська поліція розшукує дев'ятирічного …» (Бу Вільгельма Ульсона)
×       Міо, мій Міо,- сказав мій тато-король - оце твій кінь, а звати його… (Міраміс)
×       Бабуся Нонно дала мені … плаща, а Юм-Юмо-ві – блакитного (червоного)
×       Але знай, є ще країна, що зветься ... А хто там живе?спитав я.Лицар(Земля Чужинецька, Като)
 VI. Підсумки уроку.
Слово вчителя. Астрід Ліндгрен переконана, що веселі, добрі історії допоможуть нам вирости добрими, справедливими, сміливими, вірити чудеса та творити їх власноруч. Отож обов’язково читаймо її твори «Карлсон, що живе на даху», «Пеппі Довгапанчоха», «Знаменитий детектив Блюмквіст», «Міо, мій Міо» На сьогодні наша літературна мандрівка завершилася. Чи сподобалася вона вам? Чи б хотіли ви помандрувати ще? Тоді наступного уроку ми помандруємо у казкову Країну Далеку, у якій продовжимо допомагати сміливому хлопчику Міо боротися з жорстоким лицарем, зустрінемося із казковими персонажами, фантастичними предметами.
VII. Домашнє завдання.
Вибрати з тексту цитати, що характеризують образ Міо.
Намалювати обкладинку до твору.
Конспект підготувала      Желізко Юлія Вікторівна ,вчитель зарубіжної літератури
Тернопільська ЗОШ I-III ступенів №24
0680301493; 0685858962

Немає коментарів:

Дописати коментар