Від відомого літературознавця Перрі
Нодельмана:
« Навчати дітей або викладати предмети?»
Багато моїх друзів – учителі. І
щоразу коли я висловлюю розчарування тим, які низькі сподівання вони мають до
більшості учнів, співрозмовники завжди обдаровують мене незмінно зверхньою
усмішкою і повторюють незмінне кліше: «Я вчу дітей, а не викладаю предмет».
Вони мають на увазі, що мої вимоги до дітей – зависокі, що якщо тиснути на
слабенькі дитячі мізки надлишком інформації, це психологічно травмує дітей і,
ймовірно, назавжди загубить їхню цікавість до навчання.
[…] Як на мене ідея, що інформація є шкідливою для дітей,
має глибоко анти-освітницькі засновки – отже міркувати і дізнаватися більше про
світ навколо є, по суті, нудною справою. Ті самі переконання змушують вчителів
вигадувати способи того як зробити навчання показово цікавим – наче саме по
собі воно має геть протилежну властивість.
[…] І я питаю цих учителів: «Чóму ви вчите дітей?
Вчите їх бути дітьми?» «Авжеж, ні», – відповідають вони, – «діти самі знають,
як бути дітьми». «Що ж, може, ви тоді вчите їх бути дорослими?» «Авжеж, ні, я
нізащо не псуватиму їхнє дитинство, змушуючи їх дорослішати – це більше схоже
на твої лихі діяння, Нодельмане». «Що ж», – питаю я, – «то чóму ви їх
вчите?» Відповідь на це питання майже завжди та сама: вони виховують позитивне
мислення.
Вивчення літератури надає доступ до найрізноманітнішої
інформації і допомагає краще розуміти самих себе, суспільство й нашу історію.
Насправді, вони намагаються навчити дітей бути і дітьми, і
дорослими. Бо навчання дітей замість викладання предметів спирається на
припущення, що викладання є терапевтичним заняттям, майже соціальною роботою:
ми посилаємо дітей до школи, щоби вони навчилися ладнати з іншими, набувати
позитивних уявлень про себе та інших, а не завчати математику з літературою.
Та річ у тім, що навчаючи дітей, як стати кращими людьми, ми претендуємо на те, що знаємо, що саме робить одних людей кращими за інших. Я не певен, що сам це володію цією таємницею. Ось чому я надаю перевагу викладанню предметів замість навчання людей – це лишає людям свободу лишатися собою.
Та річ у тім, що навчаючи дітей, як стати кращими людьми, ми претендуємо на те, що знаємо, що саме робить одних людей кращими за інших. Я не певен, що сам це володію цією таємницею. Ось чому я надаю перевагу викладанню предметів замість навчання людей – це лишає людям свободу лишатися собою.
Вивчення
літератури надає доступ до найрізноманітнішої інформації і допомагає краще
розуміти самих себе, суспільство й нашу історію. Але
його головною метою завжди лишатиметься краще розуміння та отримання насолоди
від самої літератури. Тож ми маємо приділяти увагу літературним текстам, а не
використовувати їх, аби просувати форми навчання.
Кожен літературний твір – унікальний, і одним із завдань
літературної критики є допомогти читачам побачити цю унікальність.
Один із шляхів
до цього – бути свідомим того, які спільні риси певний текст має з іншими;
того, що всю літературну спадщину пронизують теми й структури; того, що свідомі
читачі знають про це і користуються цим знанням. І
саме з цієї причини діти повинні мати доступ до якомога ширшого кола
літературних текстів.
Мета будь-якої програми з літератури – розвинути літературний
смак, продемонструвати учням різницю між видатними і посередніми творами, а
також розширити їхні здібності насолоджуватися обома.
Програма з
літератури має бути досить еклектичною, щоби давати змогу застосовувати
різноманітні підходи до викладання різним дітям у різні часи. Зрештою ця еклектика допоможе кожній дитині бути свідомою
усього розмаїття тлумачень і прочитань.
Немає коментарів:
Дописати коментар