Оцінюємо свою професійну компетентність
Факторно-критеріальна модель процесу розвитку професійної компетентності вчителя зарубіжної літератури (за Коваленко Л.В.)
Фактори РПК |
Критерії |
Показники |
Особистісно- мотиваційний |
Мотиваційний |
Наявність професійного інтересу та ціннісного ставлення вчителя до
професійної філологічної діяльності, мотиваційно-ціннісних орієнтирів щодо професійного
саморозвитку й самовдосконалення. |
Емоційно- вольовий |
Загальна ерудиція, широта і глибина пізнавальних інтересів, свідоме
ставлення до праці, ясність і критичність розуму, уважність, винахідливо емоційна чуйність
і стійкість, довгочасна пам’ять, розвинутість спостережливості, волі, уяви |
|
Система якостей
особистості |
Щиросердя,
доброзичливість, дисциплінованість, вимогливість, скромність, принциповість,
товариськість, об’єктивність, самокритичність,
висока моральна культура, артистизм, терпеливість і наполегливість,
культура темпераменту, почуття гумору |
|
Гносеологічно- смисловий |
Педагогічна |
Належний рівень професійно-педагогічної підготовки, інтерес до
історії педагогіки, педагогічної діяльності, любов до предмета і дітей,
педагогічний такт, педагогічне мислення, професійно педагогічна
працездатність, прагнення до
науково-педагогічної творчості |
Психологічна |
Знання вікових особливостей та закономірностей психологічного
розвитку дітей, підлітків, старших школярів; розуміння особливостей
психології виховання і навчання; психології вчителя та керівництва учнівським та педагогічним колективом |
|
Дидактична |
Розуміння сутності педагогічного процесу, основ школознавства,
орієнтування у змісті навчання і виховання, планування, проектування цілей і
завдань педагогічного процесу із зарубіжної літератури, здатність відбирати
оптимальний зміст навчального матеріалу, визначати найбільш ефективні засоби, форми і методи навчально-
виховної роботи |
|
Методична |
Знання методологічних і теоретичних основ навчання зарубіжної
літератури, методів стимулювання навчальної діяльності учнів,
науково-методичної організації праці вчителя, концептуальних основ, структури
й змісту засобів навчання, вміння застосовувати мову в педагогічній діяльності, виконувати
основні професійно- методичні функції |
|
Інформаційно- комунікаційна |
Здатність застосовувати набуті теоретичні і фактологічні знання,
практичні уміння та навички в
галузі ІКТ для розв’язання професійних завдань з вивчення зарубіжної
літератури та з метою самоосвіти |
Здоров’язбережу- вальна |
Володіння комплексом знань, умінь, ставлень та цінностей, спрямованих
на збереження й укріплення здоров'я – свого та оточуючих, – на уроках та в
позаурочній діяльності. Вміння забезпе чити здоров'язбережувальну функцію навчально- освітнього процесу |
|
Діяльнісно-
інтенціональний |
Філологічна |
Знання основ філологічної
освіти, теоретичних знань із зарубіжної літератури. Знання наукової
термінології різних стилістичних
прийомів, що використовуються для створення літературних текстів, вміння
зіставляти й протиставляти мовні явища, відокремлювати в прочитаному або
почутому головні ідеї та опорні поняття, виявляти
зв’язок між фактами, подіями, поняттями |
Лінгвістична |
Вміння правильно в графіко-орфографічному, лексичному, граматичному і
стилістичному відношенні виражати свої думки. Здатність розпізнавати,
називати й визначати лінгвістичні поняття, оперувати лінгвістичними фактами з
фонетики, морфології, лексикології, синтаксису й стилістики, оволодівати нормами вимови, правопису
й пунктуації [65] |
|
Комунікативна |
Володіння словом, мовою, мімікою, жестами як засобами спілкування,
піклування про культуру і виразність мови. Вміння передавати знання, думки,
почуття, розвивати мислення учнів. Вміння здійснювати педагогічно доцільне спілкування з
учнями, батьками, вчителями. |
|
Культурологічно- аксіологічний |
Культурологічна |
Знання історії розвитку зарубіжної літератури, культури, духовних
національних цінностей свого народу та загальнолюдської культури. Наявність
почуттів громадянської відповідальності, національної свідомості та ідентичності, патріотизму, гуманізму,
моральності |
Рефлексивно-
оцінювальний |
Аналітико- прогностична |
Здатність до об’єктивної самооцінки, контролю, аналітичності, вміння
будувати стратегію, тактику саморозвитку, визначати траєкторію та перспективи
подальшої роботи |
Немає коментарів:
Дописати коментар