вівторок, 29 листопада 2016 р.

Урок розвитку мовлення



МУДРІСТЬ БАЙКИ – ВІЧНА
         Мета уроку:
         Розвивати звязне мовлення учнів, цілісне мислення школярів, стимулювати творчий процес пізнання, вчити висловлювати власне естетичне ставлення до творів мистецтва.
         Тип уроку: урок розвитку звязного мовлення.
         Форма уроку:урок-мудрість.
         Здоров’язбережувальний аспект уроку: активізація цілісного (право- і лівопівкульного) мислення, різних органів чуттів (зорового, слухового, нюхового, смакового), навчальна зона комфортного мислення.
Дизайн уроку: інтерактивна дошка (проектор) + комп’ютер, музика, на столі вчителя –аромолампа з ефірною олією, що гармонізує класний простір, квіти, книги, мультимедійна презентація за темою уроку.

Хід уроку
І етап – організаційний: підготовка приміщення, провітрювання, зустріч з учнями, привітання, організація уваги та внутрішньої готовності учнів до уроку, мотивація навчальної діяльності, актуалізація різних каналів сприйняття інформації (сенсорне, чуттєве налаштування).
Діти, я відчула вашу цікавість і разом з тим хвилювання. Тому прошу, відженіть тривогу, якась десь закралася у куточку нашого класу. Подивіться один одному в очі та посміхніться, подаруйте один одному лагідну посмішку. Візьміться за руки, відчуйте тепло дружньої підтримки один одного, зігрійте теплом вашого товариша. Молодці! Отож із посмішкою на устах та теплом у серці розпочнемо наш урок.

Формулювання теми і мети уроку.
- Чи любите ви мандрувати?
- Чи є на нашій земній кулі місця, де ви ще не були, але куди б дуже хотіли потрапити? Назвіть їх.
Сьогодні ми з вами здійснимо уявну мандрівку у Царство Мудрості.
Тож вирушаймо у незвичайну подорож, під час якої кожен із вас відчує себе мудрецем.

Оголошення теми уроку(запис у зошитах)
(Слайд 1)
Отож, тема сьогоднішнього уроку:
Розвиток зв’язногомовлення
Мудрість байки–вічна

Епіграф уроку
(Слайд 2)
- Діти, як вирозумієтеепіграфнашого уроку?
- ЩохотівцимсказатиЛ.Глібов?
         Здається байка просто бреше,
         А справдімудру правду чеше(Л.Глібов)

ІІ етап – символьний: пояснення навчального матеріалу, формування образу Царства Мудрості в зоні комфортного мислення.
Проектування віртуальної моделі комфортної зони мислення
Вдумаємось у тему нашого уроку.
-         Як ви розумієте, що таке мудрість?
-         Що уявляєте, почувши це слово?
-         Як ви гадаєте, якого кольору мудрість?
-         Яка вона на запах?
-         Чи можна доторкнутись до мудрості?
Введення нового матеріалу через формування мислеобразу
Тиха спокійна музика
Діти, а зараз займіть зручне положення. Заплющте очі, розслабте обличчя, шию, плечі, руки, тіло, ноги… ми з вами помандруємо у Царство Мудрості. Царство, яке зігріває теплом наші думки, серця. Попрямуємо у такий куточок на землі, де кожен відчуває себе спокійним та щасливим, де ніхто не поспішає, де чисті і світлі думки, де завжди сонячно та радісно. Уявіть, що ви прямуєте просторими та затишними вуличками, де кожний будиночок вражає незвично казковими формами та найрізноманітнішою кольоровою гамою, і кожен неповторний, не подібний на інший. І ось біля одного із таких будиночків зупинимось.Та це ж справжнє Царство Мудрості! Будиночок, у якому працює ваша уява, фантазія, у якому живе багато ваших улюблених героїв, де звідусіль чутно приємний шелест та запах свіжовидрукуваних аркушів ваших найулюбленіших книг..Розплющіть очі.
Порівняйте будиночок, створений у вашій уяві, з тим, який зараз перед вами.
(Слайд 3)


ІІІ етап – логічний і лінгвістичний: «виведення» образу інформації на рівень словесного осмислення.
Обмін думками.
- Що нагадує вам цей будиночок?
- Чи вдалося вам розслабитись, знайти своє місце спокою в уявному царстві?
- Що ви відчували, коли мандрували вулицями Царства Мудрості? Опишіть його. Які кольори, запахи в ньому були присутні?
- Чи сподобалось вам бути мандрівником?
- Що вам найбільше сподобалося під час вашої подорожі?

         IVетап –співвіднесення навчального мислеобразу з байками.
1.     Продовжуємо мандрівку. Наша стежка пролягає до однієї зали мудрості, ім’я якої «Байка».Але,абивідімкнутидверіцєїзали, нам необхідні 3 чарівні ключики. Отже, щобїхотримати, вам потрібнодативідповіді на 3 запитання.
(Слайд 4)

Чарівні ключики до байки
Значення слова
Байка – короткий вішованийабопрозовийлітературнийтвірповчальногозмісту, у якомудіютьалегоричніперсонажі, щоуособлюютьрисилюдськиххарактерів, чесноти й вади, явищажиття.
Головна мета байки
Виховна
Видатнібайкарі
Езоп
Федр
Жан де Лафонтен
ІванКрилов

(Слайд 5)
Діти, ви – справжні молодці! Вітаю вас у Царстві Мудрості, у залі «Байка», у якій сьогодні, ми з вами почерпнемо цю мудрість, яка обов’язково допоможе вам у житті.

2.     Отже, беремо у руки першу книгу - МУДРІІСТЬ 1.Езоповеповчання.
(Слайд 6)
-         Діти, пригадаємо, які байки Езопа ми з вами уже вивчали? («Лисиця і виноград», «Вовк і ягня», «Крук і лисиця», «Мурашка і цикада»).
-         А сьогодні ми познайомимось із ще одною байкою Езопа «Хліборобові діти».

(Слайд 7)
2.1.         Виразне читання байки Езопа "Хліборобові діти":
Хліборобові діти
Хліборобові діти між собою не мирилися. Він їх часто вмовляв, але слова не допомагали. Тоді Хлібороб вирішив вплинути на них ділом і сказав їм принести в'язку різок. Коли вони виконали те, що він їм загадав, батько дав їм в'язку і наказав зламати її. Але діти, хоч як силкувалися, не змогли цього зробити. Тоді батько розв'язав в'язку і дав кожному по різці. Коли вони легко переламали їх, батько промовив: «Отак і ви, діти, якщо будете дружні, вас не подолають вороги, коли ж житимете в незгоді, вас легко переможуть».

(Слайд 8)
2.2.         Бесіда
-      Про що байка?
-      Які стосунки склалися між дітьми?
-      Знайдіть у тексті, що вирішує батько? А що означає «вплинути ділом?
-      Отже, що загадав батько своїм дітям?
-      Як ви гадаєте, чому діти не змогли зламати вязку?
-      А коли їм вдалося це зробити?
Діти, підійміть свої руки. Уявіть, що у ваших руках в’язка різок. А тепер спробуйте її переламати. Чи вдалося вам це зробити? Скажіть, з легкістю вам це вдалося чи навпаки, було важко?
-      Яка мораль цієї байки?
-      Чи актуальною сьогодні є мораль цієї байки для вас, учнів ?
Отже, байка доводить, що коли між людьми є згода – їх важко перемогти, а коли незгода – легко.

2.3.         Валеохвилинка
Діти, вивтомилися, мудрецівважають, щонайбільшийвідпочинокдарує нам природа, тому ми з вами помандруємо у казковукраїнуосені.
Перегляд відеоролика «Мелодіяосені» - Шопен «Осінь».
(Слайд 9)
Діти, осіньзробила нам чудовийподарунок.Щоу мене в руках?Пригадайте, будь ласка, уякійвідомій вам байціЕзопа ми уже зустрічалисьз виноградом? Пригадайте, якими на смак за словами лисицібулиягоди. Спробуйте, а який виноград пдарувала нам осінь? Який на смак – солодкий, чи,можливо,тежкислий?

(Слайд 10)
Вправа на гармонізацію роботи обох півкуль головного мозку
Діти, у вас на столах визнайдетеаркуші з виноградом. Візьміть в одну руку олівець, а в іншу – ручку, та спробуйтеодночасно за допомогоюобох рук за стрілочками обвести виноград.
3.     Отже, продовжуємо нашу мандрівку у царстві Мудрості та беремо у руки наступну книгу – МУДРІСТЬ 2. Актуальність Крилова.
(Слайд 11)

-      Діти, чи любите ви мультфільми?
-      До вашої уваги мультфільм, переглянувши його, спробуйте відгадати – за мотивами якої байки Івана Крилова створений він. А також порівняйте: як режисер зобразив героїв, та чим відрізняються вони від героїв, зображених Криловим.
3.1.         Перегляд мультфільму «Бабка й Муравель»
(Слайд 12)

3.2.         Бесіда
1.     Діти, чи сподобався вам мультфільм?
2.     Хто головні герої байки. (Бабка й Муравель)
3.     За мотивами якої байки Івана Крилова створений мультфільм?
Спробуємо порівняти байку Крилова та мультфільм. (Розгорніть ваші підручники на сторінці 51. Знайдіть текст байки)
4.     Чим займалася влітку Бабка? (Вона все літо танцювала, роз­важалася, співала.) А які дії Бабки у мультфільмі?
5.     Що робив протягом літа Муравель? (Він усе літо працював.) А яким зображений Муравель у мультфільмі?
6.     Як ви думаєте, чи правильно вчинив Муравель?
7.     Де, на вашу думку, краще показано мораль байки – у мультфільмі чи у Крилова?
(Слайд 13)

4.     Ви – молодці! Ви – справжні мудреці! Діти, ви вже володієте повчанням Езопа, мудрістю Крилова. Отже, настав час і вашої творчості, вашої фантазії. Наступна МУДРІСТЬ 3 поведе нас у Творчу майстерню.
(Слайд14)
4.1.         Творча майстерня(робота в групах)
1.     Створити сенкан до слова байка
2.     Створити діаманту до образів Бабка і Муравель.
3.     Словесне малювання або ілюстрація Царство Мудрості.
Діти, ви справилися із цим завданням. Ви є просто справжні молодці!

Vетап - заключний: підведення підсумків уроку, оцінювання учнів, рефлексія, домашнє завдання.






(Слайд 15)
Метод «Мікрофон»
5.     Діти, повернемось до епіграфу нашого уроку. Чи справді байка мудру правду каже?
6.     Чого ви навчилися у байки?
7.     А для чого нам потрібно вчитися бути мудрими?
8.     Кому з вас вдалося почерпнути мудрість?
9.     Що візьмете із собою в життя?

Заключне слово вчителя
Діти, скільки б ми не подорожували, та нам потрібно повертатися додому. Попрощайтеся з героями байок, вдихніть запах книг. Пообіцяйте, що мудрість, яку подарували вам байки, пронесете через все своє життя і ще не раз увійдете у храм, ім’я якому – Бібліотека.

Домашнє завдання.
Вашим домашнім завдання буде скласти Рецепт Мудрості.
(Слайд 16)

РЕЦЕПТ МУДРОСТІ

Рекомендовані процедури

СТАН
МУДРОСТІ



смак

запах

колір

звук





















Рефлексія.
(Слайд 17)
На прощання, я хочу зробити вам невеличкий подарунок. Оберіть, будь ласка, кожен собі квіточку та пустіть на воду. У кожній квіточці ви знайдете вислів про мудрість. Можливо, для когось із вас ці слова стануть девізом у житті. Бажаю вам тої мудрості, аби ваші мудрі поради завжди зігрівали серця вашим рідним, близьким.



















Немає коментарів:

Дописати коментар